Multinacionális Cégek Dolgozóinak Szakszervezete

+36 (30) 304 5690 info@mcdsz.hu Személyes adatlapom Online Tanfolyam

Véget ért a német vasutassztrájk

vasutas sztrájkVéget ért a német vasutassztrájk

– Véget ért vasárnap a Deustche Bahn (DB) német vasúttársaság történetének eddigi leghosszabb sztrájkja, de a közlekedés rendje várhatóan csak hétfőn áll helyre.

A mozdonyvezetők szakszervezetének (GDL) munkabeszüntetése 138 óráig tartott, vasárnap reggel 9 órakor ért véget. A németországi vasúti közlekedésben azonban továbbra is fennakadások várhatók, a rendkívüli menetrend egész vasárnap érvényben marad. A GDL egyelőre nem tervez újabb sztrájkot. – Az ország és az utazók megérdemelik a szünetet, a DB-nek pedig gondolkodási idő jár – mondta Claus Weselsky, a GDL vezetője a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung című vasárnapi lapnak.

A GDL az utóbbi tíz hónapban nyolcadik alkalommal szervezett sztrájkot, hogy nyomatékosítsa követeléseit. A béremelés kérdésében közeledtek az álláspontok, a szakszervezet 5 százalékos emelést követel, a DB 4,7 százalékos bérfejlesztést és ezer eurós egyszeri juttatást kínál. Elutasítja viszont az országosan és a DB-nél működő érdekképviseleteket tekintve is a kisebbek közé tartozó – a cég 200 ezer dolgozója közül 20 ezret összefogó – szakszervezet másik fő követelését.

A GDL azt akarja elérni, hogy a mozdonyvezetők mellett más foglalkozású tagjai – például vonatkísérők – számára is bérmegállapodást köthessen a munkaadóval. A DB ezt azért utasítja el, mert nem akar ugyanazon munkavállalói kör bérezéséről és munkaviszonyairól egyszerre több szakszervezettel tárgyalni, illetve több bérmegállapodást kötni.

– A GDL-t és vezetőjét sokan bírálják. Weselsky-t a személyes hatalmi érdekei vezetik, ami rombolja a szakszervezetek iránti bizalmat és a bérharc intézményének társadalmi elfogadottságát – nyilatkozott a szociáldemokrata párt (SPD) parlamenti frakcióvezetője, Thomas Oppermann. Az SPD-vel kormányzó CDU/CSU konzervatív pártszövetség frakcióvezetője, Volker Kauder pedig úgy vélte egy vasárnapi rádióinterjúban, hogy a GDL akciói aránytalanul nagy megterhelést okoznak az országnak.

A teherszállítási ágazatban hétfő délután, a személyszállításban kedd hajnalban kezdődött sztrájk becslések szerint 750 millió euró kárt okoz a német nemzetgazdaságnak és 0,1 százalékponttal visszaveti a gazdasági növekedést a második negyedévben.

Forrás: http://www.autoszektor.hu/