Kamionosnak lenni több mint szakma, életforma

Cseppet sem irigylésre méltó: hetente több ezer km-t vezetnek, közben egy szűk bádogfülkében élnek, ez a munkahelyük, hálójuk, konyhájuk egyaránt. Utánajártunk, hogyan hat mindez az egészségükre, életükre.

10471387_801992413153994_1439482884556278108_n
www.lagermax.hu

Háromezer kilométer az anyósülésen

Nemrégiben lehetőségem nyílt arra, hogy közvetlen közelről bepillantsak a kamionosok életébe, sőt, magam is részese legyek annak. Hat napot töltöttem kísérőként egy kamion anyósülésén, ez idő alatt 3300 km-t tettünk meg, Szlovákián és Csehországon, Németországon keresztül Hollandiába, majd a le- és felrakodások végeztével vissza. Megismerhettem a nemzetközi szállításban részt vevők életmódját, a parkolók, a raktárak világát, megkóstolhattam a gázégőn kotyvasztott gyors ebédeket, összehasonlíthattam a különböző minőségű utakat, tapasztalhattam, milyen hosszú lehet két-három óra alvás után egy 11 órás munkanap.

Hazaérve felleltároztam a kialvatlanság okozta karikákat a szemem alatt, a folytonos üléstől dagadt bokámat, a csípőtáji kék foltjaimat (amelyek a rossz rugójú, kemény ülésen a folyamatos rázkódástól keletkeztek), a napok óta tartó székrekedésemet, az elmerevedett nyakamat, a rossz világítástól vagy a szembe jövő fényektől kipirosodott szememet. Kénytelen voltam megállapítani, hogy a kalandos hosszú utak ellenére a kamionosok életmódja korántsem irigylésre méltó. Sőt, elkezdtem kételkedni abban, lehet-e közöttük ilyen életvitel mellett akár csak egy teljesen egészséges ember is. Utánanéztem, indokoltak-e a kétségeim, illetve vannak-e olyan betegségek, amelyek e speciális szakma követőinél kimutathatóan gyakrabban fordulnak elő.
Kamionozás és egészség – egymást kizáró fogalmak?

Ez így természetesen nem mondható el, hiszen sok függ az egyéni életviteltől, amely kompenzálhatja az ártalmak egy részét. Annyi biztos, hogy több körülmény veszélyezteti a kamionsofőrök egészségét, és némelyik sokkal súlyosabb fenyegetést jelent a közúti balesetveszélynél is. Amikor a kötelező pihenőidőre megálltunk egy-egy kamionparkolóban, vagy amikor órákat kellett várni a rakodóhelyeken, mindig volt alkalom más “kollégákkal” való beszélgetésre. E találkozások során az volt a benyomásom, hogy a kamionosok többsége idősebbnek és elhasználtabbnak néz ki valódi koránál, tízből kilencen dohányoztak, minden második erősen elhízottnak tűnt, jellemző volt a “sörhas” is.

a222d0dd43
http://www.hoedlmayr.hu

Munkarendjük nagyon szigorúan, bonyolult részletességgel szabályozva van, és teljesen eltér a civil életritmustól. Vezetés közben 4,5 óránként kell megállniuk 50 percre, napi 9 órás vezetés illetve 13 órás munkanap után pedig 9-11 óra alvásidőt, majd hétvégenként 24, kéthetente 45 órás pihenőt kell tartaniuk. A szervezetük nehezen vagy egyáltalán nem tud alkalmazkodni ehhez a változó napirendhez, amelyben természetesen további “elcsúszásokat” jelenthet egy-egy rosszul sikerült rakodás, amikor a megbízó miatt kell félnapokat vesztegelniük.

Nem ritka, hogy a munkanap este 10-kor vagy hajnali kettőkor kezdődik, így a normális napi ritmus teljesen felborul. Ez az étkezések és az alvásidő rendszertelenségében mutatkozik meg, ami hosszabb távon gyomorbántalmakhoz és komoly alvászavarokhoz vezet. A napközbeni rövid szünetek sem igazi pihenésre, sem főtt étel elkészítéséhez nem elegendőek, így általában legfeljebb kenyérrel esznek valami hideget, miközben napi 4-5 kávé is lecsúszik. Az esti illetve hétvégi pihenő idején van idő rendes étkezésre, ilyenkor viszont már az alkohol is előkerül: nagyon ritka az a sofőr, aki nem sörrel vagy töménnyel igyekszik “altatni” magát. Jellegzetes sofőrprobléma az aranyeresség is, amelynek kialakulásában a mozgáshiány, a rostszegény táplálkozás, a gyakori székrekedés, az erősen fűszerezett ételek fogyasztása is közrejátszik.

http://www.hoedlmayr.hu
http://www.hoedlmayr.hu

Nyomás alatt

Sofőrnek lenni: idegmunka. A kamionosoknak állandó stresszt jelent a vezetési- a munka- és a pihenőidők betartása, amely szigorúan ellenőrizve van és megsértése súlyos pénzbüntetésekhez vezethet, akkor is, ha önhibájukon kívül, forgalmi akadály vagy a rakodás elhúzódása miatt történt. Ezen kívül a saját munkáltatójuk is folyamatos idegfeszültségben tartja őket, hiszen teljesítményre fizet, és kifogásokat nemigen fogad el egy-egy késedelem miatt. Gondot okoz a sokszor meglehetősen lefutott kocsi, sőt, maga a rakomány is, különösen, ha értékes, de megvédeni egyedül gyakorlatilag képtelenek lennének. Mindehhez hetekig egyedül vannak, egy szűk fülkébe zárva, távol a családtól (ha van egyáltalán stabil érzelmi hátteret jelentő családjuk), idegen országokban, számottevő nyelvtudás nélkül, napokig alig szólva valakihez. A folyamatos stressz, a dohányzással, az egészségtelen táplálkozással, az elhízással és a mozgáshiánnyal társítva sokuknál alakít ki magas vérnyomás-betegséget, amelynek nyomán nem ritkák a szív- és érrendszeri megbetegedések.
A vibráció hatásai

Utasként legtöbbet a rezgéstől szenvedtem, alaposan megtanultam felismerni az aszfalt és a beton útpálya közti különbséget – ez utóbbi rázása nehezen felejthető. A sofőrülés persze valamivel modernebb, rugózása, lengéscsillapítása jobban kíméli a vezetőt, de az állandó vibrációnak így is megvan a hatása. Egyenesen “sofőrbetegségnek” nevezik például a prosztatagyulladást, amelyet az állandó rezgés is kiválthat. A mozgáshiány, az ülő munka mellett ugyancsak a vibráció az egyik oka a mozgásszervi megbetegedéseknek is. Az úthibák okozta rázkódás illetve a motor rezgése hatással van a gerinc porckorongjaira, a nyaki, váll- és derékízületekre is. A periférikus érhálózat károsodása is több súlyos bajt, így például lábtrombózist idézhet elő.
Amire nem is gondolnánk

Érdekes felismerésre jutottak nemrég kutatók: észrevették, hogy a fejen, karon kialakuló bőrrák az esetek nagyobb részében a baloldalon jelenik meg. Ezt összefüggésbe hozták azzal, amire a legnagyobb elővigyázatossággal napozók sem figyelnek: a vezetés közben, a bal oldali ablakon és a szélvédőn keresztül is éri UV-sugárzás a bőrt. Úgy tapasztalták, hogy a hivatásos sofőrök fokozottan ki vannak téve a bőrrák kockázatának, így számukra a hosszú utak alatt arcukon, karjukon a napvédő krém használatát javasolják.

Még egzotikusabbnak tűnik az a tapasztalat, hogy a hivatásos sofőrök között nagyobb számban fordul elő a Legionella baktérium fertőzése, amely az influenzához hasonló tüneteket okoz, izomfájdalmakkal, lázzal, fejfájással, köhögéssel jár. A vizsgálat egyszerű magyarázatot talált: a hivatásos sofőrök egy része takarékoskodik az ablakmosó folyadékkal, és vízzel tölti fel a tartályt. Ez a víz felmelegedik és elszaporodnak benne a baktériumok, amelyeket a gépkocsivezető a nyitott ablakon bejutó vízpermettel belélegezhet. A szakértők elővigyázatosságból az ablakmosó folyadék folyamatos használatát javasolják, mert az baktériumölő adalékot is tartalmaz.
Élet pár négyzetméteren

A kamionos életnek vannak olyan velejárói, amelyeket a komforthoz szokott emberek nehezen viselnek el. Az, hogy a fülkében felállni, kinyújtózni alig lehet, hogy az ágyuk fölött nyomasztóan kicsi a légtér, hogy a szűk lakótér egyszerre hálószoba, konyha, iroda, nappali és raktár – nos, ez mind eltörpül amellett, hogy milyen higiéniás körülmények között kell élniük. Ismerniük kell, melyik benzinkút mellett, vagy átkelőhajón van használható (többnyire fizetős) zuhanyozó, de még a vécé megléte sem mindenütt magától értetődő. Nincs könnyű dolga, aki ragaszkodik az otthon megszokott személyes higiéniához.

82cb9962b7
http://www.hoedlmayr.hu 

Az ilyen, fizikai kényelmetlenségek edzik aztán “macsókká” az utak vándorait. Keménységük azonban sokszor csak álarc, hiszen a folytonos magány, a családtól való távollét, a társtalanság valójában nagyon is sérülékennyé teszi őket. Panaszkodni azonban nem szoktak, sőt, épp ellenkezőleg, (legalábbis látszólag) vidámabb társaságot nehéz lenne találni. Ha csak néhányan összejönnek, már záporoznak a viccek, ugratások, közös vacsora készül, igyekeznek kihasználni a rövid pihenőket, megélni a társaság, a jó étel, a haveri hangulat örömeit. Sajátságos, érdekes világ, és egy biztos: egészen más, mint amilyennek a sztereotípiák mutatják.

Innen: www.facebook.com/…